نتایج در این بخش نمایش داده می شود

سرنوشت نظام قدیمی‌ها در کنکور ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟/ مرکز پژوهش‌ها جدیدترین بازیگر درام داوطلبان قدیمی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اینکه کمتر از یک سال به برگزاری کنکور ۱۴۰۰ باقی مانده و بسیاری از متقاضیان شرکت در این ماراتن درس خواندن را با جدیت آغاز کرده‌اند؛ اما هنوز گمانه‌زنی‌ها درباره چگونگی برگزاری آزمون برای داوطلبان نظام قدیم ادامه دارد.

منصور غلامی، وزیر علوم و ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور می‌گویند که دیگر سؤالات جداگانه‌ای برای داوطلبان آزمون ۱۴۰۰ طرح نمی‌شود چراکه آن‌ها معتقدند که نسبت داوطلبان نظام قدیم به نظام جدید بسیار اندک است و به‌صرفه نیست که چنین اقدامی صورت گیرد.

براساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور ۸۰ هزار نفر از داوطلبان یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری کنکور ۹۹ داوطلبان نظام قدیم بودند.

اما در این میان داوطلبان نظام قدیم نسبت به تصمیم مسئولان در این زمینه اعتراض دارند و خواستار تمدید برگزاری کنکور جداگانه تا سال ۱۴۰۰ شده‌اند. آن‌ها معتقدند که تهیه منابع به هزینه زیادی نیاز دارد، همچنین برای خواندن این منابع جدید باید وقت بیشتری صرف کرد.

پس از اینکه داوطلبان نظام قدیم دریافتند که نمی‌توانند خواسته خود را از طریق وزارت علوم عملیاتی کنند به وکلای خود در مجلس شورای اسلامی پناه بردند. اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به‌عنوان کمیسیون تخصصی، رسیدگی به این موضوع را در دستور کار قرار داد. در قدم اول مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور و وزیر علوم به کمیسیون دعوت شدند تا توضیحات لازم را در این باره به نمایندگان ارائه دهند.

پافشاری داوطلبان نظام قدیم

نمایندگان با ارائه توضیحات به این جمع‌بندی رسیدند که نیازی به تمدید برگزاری کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ نیست. اما بار دیگر داوطلبان اعتراض کردند و این تصمیم را نپذیرفتند.

آن‌ها توانستند نمایندگان مجلس را قانع کنند که تعدادشان از آماری که سازمان سنجش آموزش کشور ارائه داده بیشتر است.

داوطلبان از طرق مختلف به نمایندگان اعلام کردند که به دلیل شرایط کرونا در آزمون ۹۹ غایب بودند وگرنه تعدادشان ۸۰ هزار نفر نیست.

در ادامه اعضای کمیسیون از بازوی مشورتی خود یعنی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی استفاده کردند و از این مرکز خواستند که آماری از داوطلبان نظام قدیم تهیه کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دست به کار شد و آماری در این زمینه تهیه کرد.

در این میان احمد نادری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مسئولیت رسیدگی به این موضوع را بر عهده گرفت تا گزارش‌هایی را از اطلاعات به دست آمده تهیه کند و به اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

نتیجه پیگیری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

روز گذشته پس از اتمام تعطیلی دو هفته‌ای نمایندگان مجلس، این گزارش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار گرفت و براساس اعلام احمد فلاح، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی؛ موضوع تمدید کنکور نظام قدیمی‌ها ازجمله موضوعاتی بود که توسط اعضای این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت اما قرار شد؛

بیشتر بخوانید :

ضرورت مشاوره برای نوجوانان

روش مطالعه فلسفه یازدهم

علائمی که نشان می‌دهد شما یک نابغه هستید

در جلسه آینده ارزیابی‌های نهایی صورت گیرد تا مشخص شود که آمار ۸۰ هزار نفری سازمان سنجش درست است یا اینکه آمار ۵۰۰ هزار نفری برخی گزارش‌ها صحیح است؟

فلاحی درباره آمار ۵۰۰ هزار نفر داوطلبان نظام قدیم برای شرکت در آزمون کنکور گفت:

این آمار طبق گزارش دیده‌بان شفافیت و تحقیقاتی که از سوی برخی افراد از جمله عضو ناظر مجلس در سازمان سنجش تهیه شده است.

وی درباره پیگیری‌های نادری گفت: احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش در طول هفته‌های گذشته  درباره تعداد داوطلبین کنکور نظام قدیم بررسی‌هایی کرد و حتی آماری غیر از آنچه سازمان سنجش درباره داوطلبان کنکور نظام قدیم به کمیسیون ارائه کرده بود را بیان کرده است.

در این میان شنیده‌ها حاکی از آن است مرکز پژوهش‌های مجلس در آماری اعلام کرده که تعداد داوطلبان نظام قدیم ۳۵۰ هزار نفر است، با این حال قرار است با توجه به آمارهای متفاوت مجدداً کمیسیون آموزش موضوع تمدید کنکور نظام قدیم را بررسی کند.

به گفته فلاح سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس؛ به احتمال زیاد کمیسیون موافقت خواهد کرد تا یک سال دیگر برگزاری کنکور نظام قدیم تمدید شود.

البته ناگفته نماند که تصمیم نمایندگان در این زمینه کافی نیست و شورای سنجش و پذیرش دانشجو باید در این زمینه تصمیم نهایی را اتخاذ کند، در صورتی که اعضای این شورا با تمدید کنکور نظام قدیم موافقت و آن را مصوب کنند، کنکور ۱۴۰۰ با دو نوع سؤال مانند سال‌های ۹۸ و ۹۹ برگزار می‌شود و داوطلبان نظام قدیم می‌توانند بر اساس منابع درسی خود در این آزمون حضور یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.