نتایج در این بخش نمایش داده می شود

روش های صحیح مطالعه برای دانش آموزان

افت تحصیلی شدیدی در بین دانش آموزان به چشم می خورد و از طرفی اظهار بی علاقگی به درس و مدرسه و گاهی هم تنفر از مدرسه در میان دانش آموزان به چشم می خورد.

به طوری که می توان گفت اکثریت به اتفاق دانش آموزان از درس خواندن وکسب علم و دانش لذت نمی برند و جذابیت آن چنانی برای ایشان ندارد. از طرفی پیشرفت علم و صنعت و کامپیوتر و اینترنت و …

بسیاری از وسایل متنوعی دیگر دانش آموزان  را از درس خواندن دور می کند.

از این جهت لازم است روش های مطالعه جذاب به دانش آموزان معرفی گردد و به ایشان کمک شود تا با علاقه و انگیزه بیشتری مشغول به مطالعه شوند.

1. پیش خوانی: دانش آموزان عزیز، برای اینکه با تمرکز بیشتری درس معلم را گوش دهید تجربه ثابت کرده است پیش خوانی یک روش بسیار عالی است.

برای ایجاد سؤال در ذهن شما به این ترتیب که اگر قبل از طرح درس جدید توسط معلم یک دور از روی درس مطالعه کرده باشید هر چند سرسری و کم توجه. این کار باعث می شود که یک سری سؤالات بدون جواب یا با جوابهای نیمه تمام، در ذهن شما ایجاد شود و این مطلب انگیزه بیشتری به شما می‌دهد که دنبال جواب های سؤالاتتان باشید و به همین دلیل با تمرکز زیادی درس را گوش می‌دهید تا مطلب را خوب بیاموزید.


2. گوش دادن فعال:

اگر شما دانش آموزان از ابتدای سخن معلم کاملاً با توجه بخصوص مطالب مقدماتی که شامل عنوان مطلب و هدف از طرح درس و تا آخر را به طور فعال گوش دهید و مرتب مواظب باشید چیزی حواستان را پرت نکند و مطالب مهم را نکته ای خلاصه نویسی کنید

به طوریکه زمانی که درس معلم تمام شد در ارزیابی که با خود میکنید صد در صد درس را فهمیده باشید.


3. سؤال کردن:

اگر احتمالاً سؤالی یا نکته مبهمی در فهم درس پیش آمد، در آخر از معلم سؤال کنید. به طوری که هیچ نکته مبهمی در ذهن شما باقی نماند.


4. خلاصه نویسی :

مطالب ذکرشده توسط دبیر را به طور نکته ای خلاصه نویسی کنید.           

  
5. خواندن عمیق: در اولین فرصت یک دور از روی خلاصه نویسی های کلاسی و از روی درس کتاب بخوانید تا مطلب کاملاً جا بییفتد و مطالب جا افتاده را به خلاصه نویسی تان اضافه کنید.


6. حل تمرین و جواب به خودآزمایی:

در اولین فرصت یا همان روز، عصر در منزل تمرین ها را خودتان حل کنید تا به جواب برسید و اگر احتمالاً زود به جواب نرسیدید، نا امید نشوید بلکه راه های مختلف را امتحان کنید.

یک عامل بسیار مهم افت تحصیل شما دانش آموزان هم اکنون این مطلب است که  هرروز درس فردا را نمی خوانید. تمرین های مربوطه را در اولین فرصت حل کنید تازمانی که هنوز صدای درس معلم درگوش شما زمزمه می کند و مطالب گفته شده درکلاس درحافظه شما هست بنشینید و شروع به حل تمرینات کنید، می بینید که زودتر و راحت تر می توانید جواب تمرین ها را بدست آورید.

اگر توجه کنید پی می برید که این بار نصف زمان همیشه را صرف حل تمرینات و فهم درس نموده اید و فهم بهتر و سریع تر باعث می شود از درس خواندن خود لذت ببرید و خود را باور کنید.

در نتیجه اگر در کلاس تمرینی مطرح شود، شما می توانید جوابگوی آن باشید و این باعث تشویق شما می شود و خود انگیزه ای است برای تلاش بیشتر و پیشرفت و ادامه کار که این همان مطلب ماست برای بدست آوردن موفقیت کامل دراین جهت لازم است یک برنامه درسی روزانه برای خود بنویسید.

به طوری که درهر روز سه ساعت اول مطالعه رابه درس های امروز اختصاص دهید و یک الی دو ساعت را به مرور درسهای فردا اختصاص دهید؛ زیرا دروس فردا درطول هفته  قبل کاملاً خوانده شده اند و احتیاجی به خواندن کامل نیست.

بلکه یک مرور کلی همه مطالب رابه سطح حافظه شما می آورد و قابل دسترسی است. بهتر است ساعت مرور یا اول صبح یا آخرین ساعت مطالعه شب باشد که قابل دسترس بیشتر می باشد. برای به دست آوردن نتیجه کامل از این روش، مطالعه و برنامه ریزی و لازم است.

بیشتر بخوانید :

سال تحصيلي جديد؛ فرصت‌ها و تهديدها

خود را از بن‌بست ياس، نجات دهيد !

مهارت‌هايي که يک دانشجوي خوابگاهي بايد داشته باشد



چگونه مطالعه کنیم تا فراموش نکنیم؟


بعضی از دانش آموزان از فراموش کردن آموخته های خود و یا از اینکه مطلب را در جلسه امتحان به یاد نمی آورند گلایه دارند.

اگر شما جزء این دسته از دانش آموزان هستید، یادآوری نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا دچار فراموشی نشوید. بیشتر فراموشی ها به این علت است که مطلب مورد مطالعه، وارد حافظه بلند مدت شما نشده است.

یعنی درحقیقت گول حافظه کوتاه مدت راخورده اید.

  • اگر می خواهید چیزی را درست بیاموزید و فراموش نکنید:
  • 1.    موقع مطالعه تمرکز داشته باشید.
  • 2.    تمرین و تکرار پس از مطالعه را فراموش نکنید.
  • 3.    مطالب خوانده شده راحتما مرور کنید.
  • 4.    به محتوی ذهن خود با خواندن مطالب مشابه پشت سر هم نظم بدهید.
  • 5.    از علائم ونشانه ها برای یاد آوری مطالب استفاده کنید.
  • 6.    استفاده از قلم وکاغذ هنگام مطالعه جهت تمرکزحواس را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.