نتایج در این بخش نمایش داده می شود

دفتر برنامه‌ریزی درسی داشته باشید

دنیای امروز متعلق به کسانیست که با برنامه پیش می‌روند و هدف‌های بزرگی دارند.

اما گاهی بعضی‌ها نحوه‌ی برنامه‌ریزی کردن را نمی‌دانند. دفتر برنامه‌ریزی نقش بسیار مهمی در موفقیت و داشتن ذهنی منظم و آرام ایفا می‌کند.

حتما دفتر برنامه ریزی داشته باشید:

اگر همین امروز تصمیم گرفته‌اید مطالعه را شروع کنید، با ما شوید تا با یادگیری اصول صحیح برنامه‌ریزی و پیاده‌‌سازی آن در سال پیش رو به تمامی اهدافی که برای خود مشخص کرده‌اید، برسید.

برای اینکه بتونید واسه هفته های آینده برنامه ریزی کنید و تعیین کنید روزی چند ساعت و هفته ای چند ساعت واقعا درس میخوند یا میتونید بخوند و هر درس رو چند ساعت باید بخونید، چقدر تستی و چقدر تشریحی بخونید، چند ساعت عمومی و چند ساعت اختصاصی بخونید، و درکنار درس خوندن چند ساعت رو برای فعالیت های دیگه زندگی مثل کلاس های مدرسه یا کلاس کنکور، خوابیدن، تفریح، تلویزیون یا موبایل، ورزش، مهمونی و … کنار بگذارید باید حداقل ۲ تا ۳ هفته دفتر برنامه ریزی رو پر کنید و تمام این ساعات رو داخل دفتر برنامه ریزی یادداشت کنید.

با یادداشت کردن این موارد در دفتر برنامه ریزی، مشخص میشه که دقیقا توان واقعی و میزان ساعات مطالعه شما چقدره و تعادل در مطالعه دارید یا نه که بر اساس اون واسه هفته های بعدی برنامه ریزی کنید.

پس اگه دفتر برنامه ریزی پر نمی کنید تا بر اساس سابقه مطالعاتی خودتون برای هفته ایندتون برنامه بریزید، منتظر ریختن یه برنامه درست و منطقی و اجرا کردنش نباشید!

دفتر برنامه‌ریزی به روش اصولی به شما این اطمینان را می‌دهد تا بهترین راه را خود برای موفقیت‌تان طراحی کنید. اولین و مهم‌ترین برتری این دفتر، روش برنامه‌ریزی طراحی شده در آن است.

آنچه که شما در اغلب دفاتر برنامه‌ریزی می‌بینید، ارائه جداولی است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا فعالیت‌های روزانه خود را در آن ثبت کنید.

اما فراموش نکنید مهم‌تر از ثبت فعالیت‌ها و ساعت مطالعه‌ی روزانه در جداول برنامه‌ریزی، یادگیری یک روش صحیح و اصولی برنامه‌ریزی است.

این روش به شما کمک می‌کند تا در کنار ثبت فعالیت‌های روزانه و هفتگی، برای زمان پیش‌ روی خود نیز مطابق با نیاز‌های شخصی‌‌تان برنامه بریزید.

عامل مهم دیگر که به کارامدی و جذابیت این دفتر می‌افزاید، مطالب آموزشی است که در فواصل گوناگون دفتر با عنوان ایستگاه‌های آموزش بیان شده و مسیر دستیابی به هدف را برای شما هموارتر می‌سازد. 

دفتر برنامه ریزی، عامل تخلیه ذهنی و کاهش استرس:

دفتر برنامه ریزی نوعی تخلیه ذهنی از مغز به کاغذ هست که باعث جلوگیری از آشفتگی ذهنی میشه و آرامش و نظم ذهنی به آدم میده که این خودش باعث کاهش استرس هم میشه.

در این دفتر شما باید درس‌های عمومی و اختصاصی خود را در ستون عمودی کامل یادداشت کرده و روزهای هفته را نیز در ردیف افقی بنویسید.

بیشتر بخوانید :

وسواس مطالعه چیست و درمان آن

روش‌هایی ساده برای تقویت حافظه کنکوری‌ها

آغاز سال تحصيلي؛ زماني براي برنامه‌ريزي درسي

سپس درس‌هایی را که هرروز می‌خواهید بخوانید به راحتی در جدول مشخص کنید.

برنامه‌ریزی به همین جا ختم نمی‌شود و شما باید ساعت دقیق مطالعه‌ی هر درس، نحوه‌ی مطالعه‌ی درس مربوطه (خواندن یا حل تست)، تعداد دقیق تست‌هایی را که می‌خواهید کار کنید و… را نیز در دفتر برنامه‌ریزی خود یادداشت کنید.

دفتر برنامه ریزی، تنظیم کننده ساعات مطالعه و سایر امور زندگی:

واسه اینکه بفهمید در هفته چند ساعت ورزش می کنید، تلویزیون می بینید، چقد می خوابید و فوق برنامه دارید باید دفتر برنامه ریزی رو پر کنید.

ممکنه ساعات بیخودی زیادی رو تلویزیون تماشا می کنید که اگه یادداشت نکنید متوجهش نیستید اما با یادداشت کردن اخر هفته میبینید ۱۰ ساعت این هفته تلویزیون دیدید که این همه ساعت میتونست تبدیل به مطالعه مفید و نهایتا رتبه بهتر کنکور و قبولی شما در رشته و دانشگاه بهتر بشه.

پس از هفته بعد ساعت تماشای تلویزیون رو کم می کنید.

شاید آخر سال که کنکور دادید ولی دفتر برنامه ریزی رو پر نکردید ندونید که هفته ای ۱۰ ساعت تلویزیون میشه حدود ۵۲۰ ساعت تلویزیون تماشا کردن، یعنی ۳ هفته مدام شبانروز، که اگه این ۵۲۰ ساعت رو به جای تماشای سریال های بی فایده صرف درس خوندن میکردید رتبه خوبی میاوردید و مجبور نبودید الان رشته ای که دوست ندارید رو انتخاب کنید یا مجبور نبودید یک سال دیگه از عمرتون رو بشینید دوباره برای کنکور بخونید.

مزیت دفتر برنامه ریزی این هست که ساعت تماشای تلویزیون و خیلی کارهای جانبی دیگه رو وقتی داخلش یادداشت کنید می فهمید که چقدر دارید وقت تلف می کنید و از هفته بعد تصمیم می گیرید بیشتر از وقتتون استفاده مفید کنید.

بلافاصله پس از مطالعه هر درس ساعت مطالعه آن را یادداشت کنید:

اگه هر درسی که میخونید بلافاصله بعدش که تموم شد داخل دفتر برنامه ریزی یادداشت کنید که چقدر خوندید بهتره تا اینکه آخر شب یک جا همه رو وارد کنید چون ممکنه فراموش کنید دقیقا هر درس رو چند ساعت خوندید. وقتی بدونید و یادداشت کنید هر روز چند ساعت درس میخونید بهتر میتونید برا هفته های بعدی برنامه ریزی کنید. کسی که ساعات مطالعش رو یادداشت نکنه نمیدونه در هفته چقد درس خونده و معمولا فکر میکنه زیاد خونده!

وقتی دفتر برنامه ریزی رو پر کنید واسه بعدا مکتوب دارید که این مبحث از فلان درس چقدر زمان میبره که بخونیدش. دانستن این مطلب شب امتحان و موقع مرور و دوران جمع بندی خیلی به دردتون میخوره.

تعادل مطالعه دروس اختصاصی و عمومی را چک کنید:

هر هفته ۶۰ تا ۶۵ درصد کل ساعت مطالعه شما باید مختص دروس اختصاصی و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد ساعت مطالعه هفتگی مربوط به دروس عمومی باشه. در آخر هر هفته این تعادل رو چک کنید و برای هفته بعد طوری برنامه ریزی کنید که این تعادل ساعت مطالعه رعایت شده باشه.

بین دروس اختصاصی هم ساعت مطالعه هر درس رو به نسب ضریب اون درس تقسیم کنید مثلا در رشته تجربی حدود ۲۵ درصد ساعت مطالعه باید زیست شناسی، ۲۰ درصد شیمی، ۱۲ درصد ریاضی، ۱۲ درصد فیزیک و حدود ۶ درصد هم زمین شناسی باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.