نتایج در این بخش نمایش داده می شود

جایگاه مشاوره تحصیلی

با وجود اينکه مدت‌هاست در بسياري از مدارس از مشاوران به عنوان راهنما و هدايت‌گر دانش‌آموزان استفاده مي‌گردد ولي به لحاظ بهاي کمي که به آن داده شده کمتر شاهد عملکرد موثري در اين بخش بوده‌ايم و چون فرصت ابراز و بستر مناسب براي عرض اندام مشاوران وجود ندارد به همين خاطر انگيزه‌اي براي خلاقيت آنان در فضاي آموزشي فعلي وجود نخواهد داشت و در نهايت بهره‌اي از اين نيروها حاصل جامعه نخواهد بود. تنبيه و سرزنش کردن دانش‌آموز، عدم درک نيازهاي عاطفي و رواني او نشان‌دهنده فقدان مشاروه تحصيلي در مدارس است.


اعتماد به مشاور


پايه و اساس مشاوره بر مبناي اعتماد است. مشاور به نوعي هم نقش ميانجي در اختلافات خانوادگي و هم نقش راهنمايي و مشورتي در مسايل متفاوت فردي دارد. زماني که مراجع احساس کند مشاور فرد قابل اعتماد و اطميناني است و او را به عنوان محرم راز خود تلقي نمايد به راحتي مشکلات خود را با او در ميان گذاشته و در بهبودي او تسريع خواهد داشت.
در اغلب موارد فرزندان به دلايل مختلف قادر به بيان نيازها و خواسته‌هاي خود از سوي والدين نمي‌باشند. بديهي است در اين هنگام مشاور مي‌تواند به مثابه پل ارتباطي ميان آنها بوده و نقش موثري در مشکل‌گشايي داشته باشد.

بیشتر بخوانید :

حس درس خواندن ندارم!

همه آنچه درباره کارنامه سبز کنکور سراسری باید بدانید
معرفي بهترين منابع كمك آموزشي كنكور ۹۹
شرایط پذیرش داوطلبان در دانشگاه فرهنگیان


متوليان آموزشي و توجه به مشاور


همه دست‌اندرکاران بايد به نقش مهم و اساسي مشاوره تحصيلي در مدارس جهت پيشبرد اهداف آموزشي از جنبه کمي و کيفي آن، ايجاد هدف و انگيزه در آنان، جلوگيري از کاهش افت تحصيلي، بزهکاري و ترک‌تحصيل، ارتقاي سطح آگاهي اجتماعي بيش از پيش اهميت دهند.
والدين بايد باور داشته باشند که مشاور مي‌تواند در غياب آنها (زمان تحصيل فرزندان) حمايت عاطفي خوبي از آنها به عمل آورد. نقش مشاور از آن جهت حايز اهميت است که شايد يک مشاوره به موقع بتواند سرنوشت يک فرد، خانواده و گاهي اجتماع را دگرگون سازد و نبود آن نيز مي‌تواند نابهنجاري خانوادگي، اجتماعي و در پاره‌اي موارد عقب‌ماندگي تحصيلي را به ارمغان آورد.
متاسفانه بسياري از والدين در برقراري و ايجاد رابطه‌اي دوستانه با فرزندان خود دچار مشکل هستند و هرگز زمينه ارتباط عاطفي را فراهم نمي‌کنند تا آنها به راحتي بتوانند با پدر و مادر خود درد و دل کنند. لازم است که والدين دل به دل فرزندان دهند و تا زماني که به استقلال کافي نرسيده‌اند آنها را با مهرباني مورد دلجويي قرار دهند.
هرگاه خانواده نتواند نقش مشاور را براي فرزندان خود بازي کند فقدان صميميت بين والدين و کودکان سبب بروز عقده‌هايي خواهد شد که از آن به‌عنوان روياهاي سوخته و عقيم‌مانده و جزو خاطرات تلخ دوران کودکي و نوجواني در بزرگسالي ياد خواهد کرد و بعدها افسوس خواهد خورد که اگر کسي بود تا با او مشورتي مي‌کرد، شايد وضعيت بهتر از اين مي‌شد.
بنابراين ممکن است حال را به خاطر گذشته مورد سرزنش قرار دهد و دچار عدم تعادل در زندگي فعلي گردد.

نجات نجات دهنده


آموزش و پرورش مي‌تواند چنان ارزش، اعتبار و پويايي براي حرفه مشاوره قايل شود تا معلم يا مربي باور کند حتي نظر مشاوره تحصيلي در مورد رفتار نامناسب او با دانش‌آموز به‌طور مثال مي‌تواند در نمره ارزشيابي سالانه وي تاثير منفي بگذارد. از اين رو همواره در بررسي رفتار دانش‌آموز و يا رويارويي با هر نوع مساله‌اي ناخودآگاه با کمي تعمق جايگاه اصلي مشاوره تحصيلي (حامي دانش‌آموز) را مدنظر قرار مي‌دهد تا قبل از هر تصميمي، اندکي در مورد موضوع انديشه کند و از مشاوران موثر تقاضاي چاره‌جويي نمايد تا اينکه نسخه‌اي تجويز کند که هيچ اطلاعي از عواقب آن نداشته باشد.

بیشتر بخوانید :

مشاوره و برنامه ریزی کنکور ۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.