نتایج در این بخش نمایش داده می شود

تمرکز یک کلید موفقیت است

«عدم تمرکز حواس» موضوعی است که بسیاری از جوانان از آن رنج می‌برند و دلایل مختلف و متعددی دارد. همان‌طور که خود می‌دانید، تمرکز حواس در هر کاری از جمله مطالعه و درس خواندن از ضروریات قطعی است. تمرکز حواس، حالتی ذهنی و روانی است که در آن حالت، تمام قوای حسی، روانی و فکری انسان روی موضوع خاصی متمرکز می‌شود و تضمین‌کننده‌ی امر یادگیری و انجام صحیح کارها و رهایی از خطرات احتمالی است.

به هر حال در یک جمع‌بندی کلی، می‌توان گفت:
بیشتر افراد به دلایل عمده‌ی زیر، با عدم‌تمرکز فکر و حواس مواجه می‌شوند:

۱. کسانی که خود را به انجام دادن کار یا مطالعه‌ی درسی مجبور می‌کنند .

در حالی که تمایل درونی چندانی به آن ندارند.

بیشتر بخوانید :

شب قبل از کنکور ماهی بخورید

اطلاعيه ‌سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ كشور درباره تاريخ‌ برگزاري، نحوه‌ پرينت كارت‌ و محل رفع نقص كارت شركت در آزمون سراسري‌ سال ۱۳۹۹

راههای کسب موفقیت

در این صورت تمام قوای ذهنی و روانی‌شان به طور خودکار از آن موضوع پرت می‌شود و دچار حواس‌پرتی می‌گردند.

چنین افرادی ممکن است مدت‌ها با بی‌علاقگی کارهایی انجام دهند یا به دنبال درس یا رشته‌ی تحصیلی خاصی، تلاش‌هایی کنند و به عبارت دیگر خود را مجبور به انجام دادن آن کار یا مطالعه می‌بینند.

۲. فشارهای روانی نیز از عوامل عمده‌ی تشتت فکری است.

بیشتر افراد زمانی که با مسأله‌ای مواجه می‌شوند، اگر معتقد باشند زمان کافی برای حل آن ندارند و یا توانایی حل مسأله و کسب توفیق را در خود نبینند، دچار نگرانی و اضطراب می‌شوند و در نتیجه این نگرانی‌ها، ترس از شکست، افکار منفی عدم اعتماد به‌ نفس و خیال‌بافی‌های منفی‌گرایانه، توان عمل و ابتکار و خلاقیت را از آنان سلب می‌کند و به جای اینکه روی موضوع خاص تمرکز کنند، بر ترس و احتمال شکست خود تمرکز می‌کنند و یأس و ناامیدی بر آن‌ها چیره شده و موجب حواس‌پرتی می‌شود.

۳. گاهی برخی حوادث و اتفاقات، فضای روانی فرد را دچار اختلال می‌کند (نظیر آن‌چه در زندگی شخصی، تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی و… رخ می‌دهد)، امکان تمرکز حواس را از بین می‌برد.

۴. گاهی عدم رعایت بهداشت مطالعه و اصول و قوانین آن و بهره نگرفتن از روش مناسب مطالعه، باعث خستگی جسمی و روانی شده و آمادگی روانی لازم برای مطالعه و درس خواندن از بین می‌برد. در نتیجه احساس بی‌علاقگی و به دنبال آن عدم تمرکز حواس بر او مستولی می‌شود.

۵. تکثر و تعدد فعالیت‌های فرد مخصوصا اگر در توان انسان نباشد، باعث عدم تمرکز حواس می‌شود.

عدم تمرکز خود را در اسرع وقت پیدا کنید و روی آن کار کنید.

با تمرکز بیشتر شما توانایی ذخیره کردن وقت بیشتری دارید، درس‌ها را حفظ نمی‌کنید، یاد می‌گیرد و تسلط بیشتری در هنگام تست‌زنی دارید.

برای دست‌یابی به تسلط، تمرکز ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.