نتایج در این بخش نمایش داده می شود

بهترین زمان درس خواندن چه موقع است؟

زمان مناسب برای مطالعه به دلیل وجود مواردی مانند تفاوت در ساعت زیستی، خلق و خوی افراد، شرایط آب و هوایی هر منطقه و…

، برای افراد مختلف،‌ متفاوت است و نمی‌توان برای همه یک فرمول کلی ارائه داد. در این رابطه نکات مهمی وجود دارد که توجه شما را به آن‌ها جلب می‌کنم.


اول اینکه در برنامه‌ریزی خود سعی کنید حتماً به ساعات زیستی بدنتان توجه کنید و برای مطالعه‌ی خود زمان مشخصی را در نظر بگیرید. زنگ‌های مطالعه و استراحت مشخصی داشته باشید. بهتر است زنگ‌های مطالعه‌ی شما بین 60 تا 120 دقیقه باشد.

بيشتر بخوانيد :

مطالعه ای عالی در ۸ مرحله (قسمت دوم)

مطالعه ای عالی در ۸ مرحله (قسمت اول)

ذهنتان (فکرتان) را درگير توصيه‌هاي انبوه نکنيد!

طولانی‌تر شدن زنگ‌های مطالعه به تدریج باعث خستگی شما و آسیب به زنگ‌های مطالعه‌ی بعدی‌تان می‌شود. سعی کنید زنگ‌های استراحت خود را در بازه‌ی زمانی از 10 الی 20 دقیقه تنظیم کنید

(برای مثال برای هر زنگ مطالعاتی یک ساعت و بیست دقیقه مطالعه و ده دقیقه استراحت یا یک ساعت و چهل و پنج‌دقیقه مطالعه و پانزده دقیقه استراحت).

نگذارید با طولانی شدن زنگ‌های استراحت، برنامه‌ی آن روز شما تحت‌الشعاع قرار گیرد.


با مشخص‌کردن زنگ‌های مطالعاتی، به مرور زمان متوجه می‌شوید که بهترین زمان برای هر زنگ مطالعاتی چقدر است. سعی کنید زنگ‌های مطالعاتی خود را طوری تنظیم کنید که خواب‌آلوده و خسته نباشید.

اگر کمی استراحت بیشتر باعث می‌شود که مطالعه‌ی شما بازدهی بیشتری داشته باشد، زمان استراحت خود را کمی بیشتر کنید ولی نه به اندازه‌ای که از حد معمول خود خارج شود. کمی خستگی پس از درس خواندن طبیعی است، پس نگران نباشید و از تلاش خود برای موفّق‌شدن دست بر‌ندارید.


زمان‌های مرده‌ی خود را زنده کنید. زمان‌هایی که در رفت و آمد بین خانه و مدرسه هستند سعی کنید موضوعی درسی را به ذهن بیاورید و آن مطلب را در ذهن خود دوره کنید.

در روز امکان دارد شما زمان زیادی را در راه باشید.

دانش‌آموزان موفق زیادی را به یاد می‌آورم که پایه دروسی نظیر عربی و زبان انگلیسی را در همین زمان‌های کوتاه بین خانه و مدرسه تقویت کرده‌اند.


بعضی زمان‌ها برای مطالعه‌ی بعضی از دروس بهتر هستند، مثلاً برای اینکه صبح زود بتوانید زنگ مطالعاتی خود را بدون خواب‌آلودگی بگذرانید، بهتر است چند مسئله‌ی محاسباتی حل کنید و یا کمی تست بزنید.

آخر شب و اوّل صبح، زمان مناسبی برای مطالعه و مرور دروس حفظی است. بهتر است دروسی را که علاقه‌ی کمی به آن‌ها دارید، در زنگ اوّل و ابتدای روز مطالعه نکنید.


پایبندی به زنگ‌های مطالعاتی و برنامه‌ریزی‌شده، شاید مهم‌ترین نکته‌ی این مقاله باشد.


و در آخر اینکه سعی کنید در زنگ‌های مطالعه‌ی خود، به‌طور صحیح پشت میز بنشینید و موسیقی گوش ندهید. در زنگ‌های استراحت خود نیز سعی کنید با استراحت و مدیتیشن، دوباره انرژی خود را برای زنگ بعدی به دست آورید.

مقاله مطرح شده از کتاب همراه من است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.