نتایج در این بخش نمایش داده می شود

بهترین روش برای درس خواندن در دبیرستان

دوره دبیرستان شاید مهمترین دوره تحصیلی ما در دوران مدرسه است. دبیرستان جایی است که ما هر آنچه که تا الان یاد گرفته ایم را در کنار هم میگذاریم تا در نهایت بتوانیم در کنکور قبول شده، و وارد دانشگاه شویم.

اما دانستن بهترین روش برای درس خواندن در دبیرستان موضوع مهمی است که می تواند ما را در درس خواندن برای کنکور و در نتیجه رسیده به هدف هایمان یاری کند. استفاده از راه های متفاوتی مثل قرص تقویت حافظه برای درس خواندن شاید بتواند یک درمان موقتی برای ما باشد، اما به همان اندازه هم ممکن است برایمان خطر آفرین باشد.


در حالی که می توان با یادگیری چند نکته طلایی و راحت بدون هیچ خطری درس خواندن در دبیرستان و برای کنکور را راحت تر کرد. ما در این مقاله ۸ نکته طلایی را به همراه یک پیشنهاد ویژه به شما آموزش خواهیم داد که در ادامه خواهید دید.

تهیه یک دفتر برنامه ریزی


اولین قدم برای موفقیت تحصیلی در دوران دبیرستان، داشتن یک دفتر برای برنامه ریزی کردن است. دفتر برنامه ریزی به شما کمک می کند که هرآنچه که قرار است در طول سال تحصیلی انجام دهید را در آن یادداشت کنید. بهترین انتخاب برای درست کردن چنین دفتری، سررسید ها هستند.
کاری که باید بکنید بسیار ساده است.

اول از همه یک سررسید تهیه کنید.

سپس تکالیف مربوط به هرروز را در صفحه همان روز یادداشت کنید.

این کار دو مزیت دارد. اول از همه اینکه باعث میشود هیچوقت تکالیفتان یادتان نرود.

دومین فایده آن این است که شما با انجام این کار می توانید به راحتی برای مطالعه دروس برنامه ریزی کنید. داشتن یک دفتر برنامه ریزی خوب بدون شک یکی از بهترین روش هابرای درس خواندن در دبیرستان است.


شما همچنین می توانید در سررسید خود تاریخ امتحانات یا تحویل پروژه هایتان را هم یادداشت کنید.

اگر بدانید چقدر تا امتحان بعدی فرصت دارید قطعا می توانید برنامه ریزی بهتری برای موفقیت در آن داشته باشید.

استفاده از چرک نویس ها، یکی از بهترین روش ها برای درس خواندن


یکی درگیر از بهترین روش ها برای درس خواندن در دبیرستان استفاده از یادداشت ها و چرک نویس های قدیمی است. جالب است بدانید که در بسیاری از موارد مطالبی که شاید با بی دقتی و بدون قصد خاصی یادداشت کرده ایم، حاوی نکات مهمی اند که به ما در موفقیتمان در تحصیل کمک میکنند. بهتر است که این به اصطلاح کاغذ پاره ها را حداقل تا پایان هر ترم یا سال تحصیلی نگه دارید. موقع امتحانات حتما نگاهی به آن ها بیاندازید چرا که ممکن است مطلبی روی این چرک نویس ها یادداشت کرده باشید که آنرا در خلاصه نویسی هایتان نیاورده اید.

مغزتان را با دست خط ها به چالش بکشید!


یک روش بسیار جالب و کاربردی برای درس خواندن در دبیرستان و برای کنکور ، به چالش کشیدن ذهن با دست خط دیگران است. اگر شما فقط جزوه های خودتان را مطالعه می کنید و یا فقط به متن کتاب درسی پایبندید، خوب است بدانید که خواندن مطالبی که با فونت ها و دست خط های مختلفی نوشته شده اند می تواند به شدت توانایی مغز شما را در یادگیری مطالب جدید افزایش دهد.


اما یادتان نرود که برای انتخاب جزوه دست خط فرد مورد نظر برایتان ملاک باشد، نه خصوصیات ظاهری او! برای مثال من دوستی داشتم که علیرغم اینکه خودش خط خوبی داشت و جزوه های تمیزی می نوشت، همیشه از یکی از خانم های همکلاسی جزوه می گرفت که واقعا خط خرچنگ قورباغه ای داشت.

دوست عاشق پیشه ما همیشه شب امتحان از روی جزوه معشوقش مطالعه می کرد، و همین باعث شده بود که زمان مطالعه اش عملا دو برابر شود. حتما از کسی جزوه بگیرید که دست خط خوانایی داشته باشد، برای ابراز علاقه کردن راههای دیگری هم وجود دارد!

پرهیز از ملالغتی بودن


یکی از روش های اشتباهی که معمولا در دوران تحصیل در مدرسه و به خصوص در دوره دبستان و راهنمایی به ما آموزش داده می شود، درس خواندن به صورت جز به جز است.

این نوع مطالعه کردن که به اصطلاح به آن ملالغتی خواندن هم گفته می شود، زمان زیادی را از ما می گیرد. به علاوه تمرکز زیاد بر روی جملات و عباراتی که در کتاب یا جزوه آمده است، می تواند در صورت تغییر نوع سول موجب گیجی و سردرگمی ما شود.


بهترین روش برای مقابله با این مشکل این است که شما سعی کنید مطالب را درک کنید و یاد بگیرید، نه اینکه صرفا آن ها را حفظ کنید. بهتر است بجای اینکه زمان زیادی را صرف حفظ کردن تک تک عبارات یک متن بکنید، آن را به یاد گرفتن مطالب اختصاص دهید.

وقتی یک مطلب را به خوبی یاد بگیرید هم در صورت مواجه شدن به سوالات محتف دستپاچه نخواهید شد، و هم می توانید به راحتی آن را به خاطر بسپارید.


برای بهتر درک کردن این موضوع که یکی از بهترین روش ها برای درس خواندن در دبیرستان است می توانید مطلبی که مطالعه کرده اید را در گروه دوستانه ای که برای مطالعه کردن دارید برای دیگران بازگو کنید. این کار باعث می شود که بفهمید چه میزان از آن مطلب را فهمیده اید و همچنین تا چه اندازه می توانید آن را در امتحان بازگو کنید. پیدا کردن جمعی از دوستان که مثل شما به درس خواندن علاقه مند باشند یکی از روش های نوین درس خواندن است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مطالعه گروهی، یکی دیگر از بهترین روش ها برای درس خواندن


پیدا کردن دوست مناسب همان اندازه که برای وضو گرفتن مهم است برای درس خواندن گروهی همه اهمیت دارد. سعی کنید برای اینکه بهره بیشتری از جلسات درس خواندن گروه خود ببرید، حتماً دوستانی را انتخاب کنید که از لحاظ انگیزه در یک ساعت با شما قرار داشته باشند یا از شما بالاتر باشند. مهم نیست که این افراد تا چه اندازه از شما قوی تر و یا ضعیف تر هستند، چرا که هر دو در هر دو صورت می توانند به شما کمک کنند.

اگر کسی که در گروه شماست از شما ضعیف تر است تکرار دوباره مطالب برای او او می تواند یادگیری شما را را افزایش دهد و مطالبی که یاد گرفته اید را برای به شکل بهتری در ذهنتان تثبیت کند.


همچنین افرادی که از لحاظ درسی از شما قوی ترند می توانند به شما کمک کنند که مطالبی که تا الان یاد نگرفتید را بهتر یاد بگیرید. فقط یادتان نرود که اعضای گروه باید به اندازه نسبت به درس خواندن اشتیاق داشته باشند.

چرا که این اتفاق می‌تواند به شما کمک کند که حتی اگر تنبلی به سراغتان آمد باز هم درس خواندن را رها نکنید. چون دیگر تنها شما نیستید که مطالعه می‌کنید. حالا شما یک گروه هستید که با یکدیگر درس می‌خوانند. این روش همچنین می تواند موجب تقویت حافظه شما برای درس خواندن نیز شود. 

درست کردن فلش کارت و نقشه کشی ذهنی


یک روش دیگر از بهترین روش های درس خواندن در دبیرستان درست کردن فلش کارت به جای جزوه نوشتن است فلش کارت ها می توانند حجم زیادی از اطلاعات را در فضای کوچکی به شما بدهم هند برای اینکه فلش کارت درست کنید لازم است که مطالب مهم و کلیدی هر بخش را بر روی کاغذ های کوچک بیاورید و آن ها را به ترتیب مرتب کنید این کار باعث می شود که هم مرور درس ها برای شما آسان تر شود و هم در زمان امتحانات بتوانید خیلی راحت تر مطالب درسی را مطالعه کنید.


علاوه بر فلش کارت درست کردن، نقشه ذهنی می تواند یکی دیگر از ابزارهایی باشد که تا حد بسیار زیادی به یادگیری شما کمک می کند.  نقشه کشی ذهنی که یکی از جدیدترین و بهترین ابزارهای خلاصه نویسی می باشد ویژگی های فوق العاده ای دارد که آن را یادگیری آن را برای هر دانش آموز دبیرستانی که قصد ورود به دانشگاه دارد واجب می کند. اگر می خواهید به طور کامل با این ابزار خلاصه نویسی آشنا شوید می توانید مقاله چطور نقشه ذهنی بکشیم را مطالعه کنید. استفاده از نقشه های ذهنی هم باعث تقویت حافظه برای درس خواندن خواهد شد. 

یادآوری مطالب گذشته با مرور تکلیف ها


مرور تکالیف و پروژه هایی که قبلا آنها را انجام داده اید یکی از بهترین روش های مطالعه و یادگیری است که حاوی نکات مفیدی برای شما خواهد بود. به علاوه با مرور تکالیف گذشته انسان بسیاری از مطالب درسی که برخی از آنها را فراموش کرده اید دوباره برای شما تکرار خواهد شد.

همچنین شما با مرور مطالب درسی گذشته می توانید متوجه نقاط ضعف و قوت آن نیز بشوید و نقاط قوت را تقویت، و نقاط ضعف خود را با مطالعه بیشتر برطرف کن کنید. اشتباهات می توانند مهمترین دوست شما باشند و به شما کمک کنند تا یادگیری خود را بهبود ببخشید. طعی کنید تا میتوانید از اشتباهاتتان درس بگیرید.

بهترین روش برای درس خواندن


درست کردن یک پورتفولیو آخرین و شاید بهترین روش برای درس خواندن در دبیرستان درست کردن یک آلبوم کار یا پورتفولیو (Portfolio) است. پورتفولیو مجموعه ای از تکالیف و پروژه هایی است که شما در طول سال تحصیلی انجام داده ایم.

پیش تر از اهمیت مرور مطالب گذشته گفتیم، حالا با درست کردن یک پورتفولیو می توانید تمام این مطالب را بصورت یکجا در اختیار داشته باشید.

به علاوه یاد گرفتن اینکه چگونه یک پورتفولیو درست کنیم باعث خواهد شد که در دوران دانشگاه هم راحتتر مطالب درسی را دسته بندی کنیم.

یک راه بسیار خوب برای اینکه همیشه این مطالب را داشتخ باشید و تقریبا همیشه به آنها دسترسی پیدا کنید این است که یک نسخه از پورتفولیو خودتان را در نرم افزاری مثل Microsoft One Note ذخیره کنید. اینگونه هرجا که باشید با یک اتصال ساده به اینترنت خواهید توانست به پورتفولیو خود دسترسی داشته باشید.

یادگیری مهارت های مطالعه مثل تندخوانی


بله، درست حدس زدید. دلیل اینککه ما معمولا در انتهای برخی مقالات شما را به یادگیری ترفند های تندخوانی تشویق می کنیم، این است که این مهارت بسیار مهم است و یادگیری آن می تواند زندگی شما را متحول کند.

بسیاری از شما قطعا در حال درس خواندن برای کنکور هستید. پس یادگیری تندخوانی می تواند به ما کمک کندئ که بفهمیم اینکه چگونه درس بخوانیم تا در کنکور موفق شویم و نتیجه دلخواهمان را بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.