نتایج در این بخش نمایش داده می شود

بدون برنامه هرگز …

دائم با خودمان فکر می کنیم چرا بعضی ها توی زندگی شان همیشه موفق هستند و ما نیستیم؟! چرا بعضی آدم ها به هر چیزی که می خواهند می رسند و ما یا نمی رسیم یا باید خودمان را بکشیم تا به آن برسیم؟!! چرا یک عده همیشه وقت برای همه برنامه های زندگی شان دارند و ما همیشه وقت کم می آوریم و از بی وقتی و وقت نداشتن می نالیم؟! خلاصه همیشه حس حسادت مان گل می کند و دائم به خودمان سرکوب می زنیم که چرا ما این قدر بی عرضه هستیم و نمی توانیم کارهای مان را درست و به موقع انجام دهیم. همه این تفکرات و همه این مقایسه ها به این خاطر است که شما یک تفاوت اساسی با این آدم ها دارید آن تفاوت به خاطر با هوش بودن یا به خاطر توانمند بودن آن ها نیست بلکه به این خاطر است که آن ها در زندگی شان از یک اصل اساسی به نام برنامه ریزی استفاده می کنند که شما نمی کنید و همین مهارت است که به آن ها کمک می کند تا موفق تر عمل کنند و بهتر زندگی کنند.

● زندگی به علاوه برنامه
شاید این برای خیلی از ما آدم ها تبدیل شده است به شعار! یعنی همه مان خوب یاد داریم از این واژه استفاده کنیم و برای همین، اول از همه اسم برنامه ریزی را می آوریم اما یا خودمان بلد نیستیم چگونه برنامه ریزی کنیم یا خیلی پایبند برنامه ریزی هایی که می کنیم نیستیم!! اما واقعیت این است که برنامه ریزی مهمترین راه برای رسیدن به اهداف است و تازه کمک می کند که شما کمتر در کارها و برنامه های تان اشتباه کنید و یا کمتر وقت تان را از دست بدهید. برنامه ریزی کمک می کند که هر کاری را به موقع و سر زمان خودش انجام دهید کارهای تان منظم تر می شود و هیچ وقت با کمبود وقت مواجه نشوید.

بيشتر بخوانيد :

آیا مهم ترین کلید زندگی را دارید؟

ده راز بزرگ برای زندگی بهتر

۲۰ نکته برای تمرکز حواس در هنگام مطالعه

۱۲ راز موفقیت در زندگی

مهارتی به نام خودآگاهی

وقتی شما در زندگی تان برنامه ریزی داشته باشید با هر اتفاق جدید و غیر منتظره ای به هم نمی ریزید و زود کنترل زندگی تان را از دست نمی دهید. آن وقت می توانید به راحتی تمام اتفاقات ناگهانی را مدیریت کنید و آن ها را در جای خودش حل و فصل کنید. این که می بینید خیلی ها تا یک اتفاق ناگهانی توی زندگی شان می افتد مثلا قرار می شود یک کار جدیدی را شروع کنند سریع به هم می ریزند و دست و پایشان را گم می کنند همین بی برنامه ریز بودن شان است. اما متاسفانه همه ما فکر می کنیم که برنامه ریزی تنها به یک زمان های خاصی از زندگی مان مربوط می شود!

مثلا زمان کنکور، زمان امتحانات دانشگاه، زمان ازدواج کردن… و کلمه برنامه ریزی تنها در این مقاطع زندگی مان معنا پیدا می کند و قابل استفاده است .در صورتی که برنامه ریزی کلی برای زندگی علاوه بر این که راه و نقشه زندگی شما را برای مدت زمان طولانی مشخص می کند جلوی اشتباه کردن و زمان از دست دادن را می گیرد و می توانید از تمام ساعات زندگی تان استفاده بهینه کنید. متخصصان معتقدند یک دقیقه برنامه ریزی در ۱۰ دقیقه وقت شما در هنگام انجام کارتان صرفه جویی می کند. به همین دلیل آدم های برنامه ریز وقت بیشتری برای کارهای مختلف دارند و کمتر از نداشتن زمان و عقب افتادن کارهای شان می نالند.

● فقط به خاطر برنامه
وقتی آدم ها می نشینند برای زندگی شان برنامه ریزی می کنند در واقع خودشان را از سردرگمی های زیادی نجات می دهند چون در یک برنامه درست هم کارها مشخص می شود هم مدت زمان انجام شان در نظرگرفته می شود و آن وقت شما دقیقا می دانید قرار است در یک ماه یا یک سال آینده زندگی تان چه کارهایی را انجام دهید و چه کارهایی را انجام ندهید. اگر شما هم می خواهید به زندگی تان نظمی بدهید و بر درصد موفقیت خودتان بیفزاید می توانید از پیشنهادات ما استفاده کنید:

● هدف تان را مشخص کنید
برای این که بتوانید برای زندگی تان یک برنامه خوب و درست بنویسید لازم است که اهداف خود را در زندگی مشخص کنید. هدف های ما دو نوع هستند اهداف کوتاه مدت و اهداف بلند مدت. بنشینید ببینید شما در این جهان چه کاره اید یا دوست دارید چه کاره شوید این کار صرفا به معنی شغل نیست به معنی هدف در زندگی است. یعنی اگر هدف کوتاه مدت شما قبولی در کنکور است شاید اهداف بلند مدت شما تاسیس یک کارخانه، باشد پس همین الان برای خودتان مشخص کنید چشم انداز ۲۰ ساله زندگی شما چیست؟! قرار است تا چه مقطعی درس بخوانید می خواهید کی ازدواج کنید چند تا بچه داشته باشید زندگی تان را صرف تربیت بچه کنید یا صرف اختراع یا پژوهش! و در هر کدام از این ها چه چیزهایی نقش دارند و… خیلی از آدم هایی که برنامه ای در زندگی ندارند به این دلیل است که هدفی در زندگی ندارند برای همین نمی دانند باید برای چه چیزی برنامه ریزی کنند.

● برنامه ها یتان را یادداشت کنید
برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت زندگی خود را یادداشت کنید. نوشتن این اهداف این ویژگی را دارد که به شما نشان می دهد که چند برنامه مهم در زندگی دارید تا بعد بتوانید بر مبنای آن برایش زمانی را در نظر بگیرید. آن وقت می توانید آن ها را اولویت بندی کنید یعنی لیست برنامه ها و کارهای زندگی تان را بر این مبنا بچینید که کدامش از نظر زمانی یا از نظر ضرورت باید در اولویت باشد مثلا موقع کنکور مطمئنا کنکور شما بر مقام آوردن در مسابقات ورزشی اولویت بیشتری دارد یا امتحانات دانشگاه بر انجام یک پروژه کاری اولویت بیشتری دارد.

● زمان را بودجه بندی کنید
برای کارها و برنامه هایی که لیست کرده اید یک بازه زمانی تعریف کنید یعنی دقیقا مشخص کنید این کار را کی شروع خواهید کرد چند روز برای انجامش فرصت دارید و دقیقا چه زمانی تمام می شود این زمان بندی به شما کمک می کند که دقیقا بدانید کارها کی باید شروع شود و کی تمام شود و در این فرصت به کارهای دیگر و برنامه های دیگر نپردازید.

● درست تصمیم بگیرید
یکی از مهمترین نکته های موفقیت در یک برنامه ریزی موفق، درست تصمیم گرفتن است یعنی اگر شما توانایی و مهارت انتخاب داشته باشدید در هنگام برنامه ریزی به راحتی می توانید برنامه ها و کارهای غیر ضروری را با انتخاب های درست کنار بگذارید و برنامه های اصلی زندگی تان را مشخص کنید و به همان ها در برنامه ریزی زندگی تان بپردازید.

● مهارت نه گفتن داشته باشید
اگر می خواهید برنامه تان دست خوش تصمیمات و برنامه های دیگران قرار نگیرد بهتر است که مهارت نه گفتن را بلد باشید تا هر وقت پیشنهادات و خواسته های غیر معقولی به شما داده شد بتوانید به راحتی آن ها را رد کنید چون در غیر این صورت مجبورید در برابر خواسته های دیگران تسلیم شوید و بعد برنامه خودتان را عقب بیندازید. این عقب افتادن برنامه می تواند در برنامه ها و کارهای دیگر شما هم تاثیر بگذارد و کلا برنامه ریزی شما را بفرستد هوا!!!

● برنامه تان را چک کنید
هر ماه برنامه آن ماه را چک کنید و اگر نیاز بود که بعضی از اجزایش را تغییر دهید این کار را بکنید چون شرایط آدم ها در حال تغییر است به روز رسانی کردن برنامه در روند خوب اجرا شدن آن کمک زیادی می کند. سعی کنید برنامه ریزی تان انعطاف تغییرات جزئی را داشته باشد و زود با هر اتفاقی به هم نریزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.