نتایج در این بخش نمایش داده می شود

بايدها و نبايدهاي کرونايي

بخش عمدۀ نگراني‌هاي به حق دربارۀ ويروس کرونا، کاملاً قابل درک است؛ چرا که پديده‌اي نوظهور است و اطلاعات دقيق دربارۀ نحوۀ انتشار، چگونگي درمان يا در امان ماندن از اين ويروس و مراقبت و نگهداري از خود در صورت ابتلا به آن، بسيار محدود است.

کارشناسان امر، توصيه‌هاي اخلاقي و رفتاري مفيدي را براي مواجهه با افراد مبتلا به اين ويروس و اطرافيان ارايه داده‌اند که اطلاع از آن، خالي از لطف نيست:

ـ شايعات تاييد نشده را تکرار و منتشر نکنيم.

بیشتر بخوانید :

ضرورت رعايت توصيه‌هاي بهداشتي

چگونه نابغه خلاق درون خود را بيدار کنيد

ذهنتان (فکرتان) را درگير توصيه‌هاي انبوه نکنيد!

از الفاظ اغراق‌آميز، که مي‌تواند باعث ايجاد ترس و ياس در افراد جامعه شود، استفاده نکنيم.

ـ مبتلايان به اين ويروس را لايق سرزنش ندانيم و با الفاظ نامناسب خطاب نکنيم؛ بلکه مراقب سلامت بقيه باشيم.

اين بيماري را به منطقه يا قوميت و نژاد خاصي ربط ندهيم؛ چرا که شاهد بوده‌ايم که افراد بر اثر جابجايي و سفرهاي متعدد، ويروس را با خود جابجا مي‌کنند.

از سوي ديگر، صحبت کردن دربارۀ ويروس کرونا، افراد مبتلا، آثار و علايم بيماري، راه‌هاي کاهش ابتلا، درمان و مقاومت بدن، خود ايمني‌سازي و پيشگيري و کسب اطلاعات از افراد درگير با اين ويروس را مي‌توان به عنوان بايدهاي اين موضوع معرفي کرد.

آنچه در بالا بدان اشاره شد، تنها يادآوري بخش کوچکي از مواردي است که دربارۀ موضوع اين نوشته گفتني است. از وجوه ديگر آن مي‌توان به بايدها و نبايدهاي تغذيه‌اي، بايدها و نبايدهاي پيشگيرانه نظير:

استفاده از ماسک و دستکش و ضدعفوني کننده‌ها و شست و شوي دست‌ها، بايدها و نبايدهاي دارويي و پرهيز از استفاده خودسرانه از داروها و قطع فوري آن، بايدها و نبايدهاي پزشکي و دندان‌پزشکي، بايدها و نبايدهاي سفر و جابجايي در سطح شهرها و بين شهرها، بايدها و نبايدهاي برگزاري و شرکت در مراسم و اجتماعات، بايدها و نبايدهاي وسايل حمل و نقل عمومي، فروشگاه‌ها، ميدان‌هاي ميوه و تره‌بار و ده‌ها و صدها بايدها و نبايدهاي ديگر، که کارشناسان امر بارها و بارها از طريق رسانه‌ها به اطلاع مردم رسانده‌اند و مي‌رسانند، اشاره کرد. اميدواريم که همۀ ما با رعايت بايدها و نبايدهاي پيشگفته، که مهم‌ترين دغدغۀ همۀ کارشناسان و کادر بهداشتي و درماني و حافظان سلامت مردم در خط مقدم مبارزه با اين ويروس ناشناخته به شمار مي‌رود، اثرات منفي اين ويروس را خنثي کنيم و از سلامتمان محافظت نماييم.

سلامت و موفق باشيد 

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.