نتایج در این بخش نمایش داده می شود

اهداء کتاب‌هاي کمک آموزشي، يک نذر فرهنگي ارزشمند

نذر کردن و نذري دادن، نمادي‌ترين فعاليت اجتماعي در ايام محرم و صفر، به ويژه تاسوعا و عاشوراي حسيني، است؛ در واقع نذري دادن، يادآور ارزش‌هاي اجتماعي نظير برابري، تعاون، اتحاد، نظم، تعادل و توازن است و همکاري مردان و زنان براي نذري دادن و در کنار هم بودن آنها، نشانۀ همراهي آنان در همه شرايط و زمان‌هاست؛ نشانه‌اي از عواطف، احساسات و يکدلي مردم و شريک بودنشان در عزاي سَروَري است که خود،  نماد تمامي ارزش‌هاي اخلاقي و انساني است.

اين روزها شاهد ظهور نذرهاي خلّاقانه‌اي از سوي برخي از هموطنانمان هستيم: يکي روز عاشورا به کودکان دختر عروسک مي‌دهد، ديگري با اهداي خون خود، به سلامتي بيماران ياري مي‌رساند، و عده‌اي نذر مي‌کنند که در هيات‌ها و حسينيه‌ها، با شستن ظروف، پاک کردن حبوبات، برنج و ريختن و پخش چاي ياري برسانند. تميز کردن کوچه‌ها و خيابان‌ها در شب‌هاي عزاداري نيز از نذرهاي زيبايي است که برخي از جوانان انجام مي‌دهند. نذر طبيعت نيز اين روزها به چشم مي‌خورد؛ مانند: نذر هموطني که در ساخت آبشخور و تهيۀ علوفۀ حيات وحش هزينه کرده است، و در نهايت مي‌توان به نذر کتاب اشاره نمود که کاري مفيد و ارزشمند است و اين روزها مي‌تواند نذري سودمند از سوي کنکوري‌هاي سال گذشته باشد؛ به ويژه که اين ايام، قيمت کتاب‌هاي کمک آموزشي افزايش يافته است و داوطلبان مناطق محروم، امکان خريد اين‌گونه کتاب‌ها را ندارند.

بيشتر بخوانيد :

توانایی خود را دست کم نگیرید

خود را براي يک زندگي متفاوت آماده کنيد

سهمیه بسیج فعال در کنکور حذف شد

چطور خلاصه نويسي کنيم؟

با حواس پرتی چه کنیم؟

چه بسيار داوطلباني هستند که در طي سال دوازدهم يا دورۀ دوم متوسطه، ده‌ها کتاب کمک آموزشي تهيه کرده‌اند يا جزوات آموزشي ارزشمندي دارند و  اکنون که در آزمون سراسري رتبۀ قابل قبولي کسب کرده‌اند، ديگر نيازي به کتاب‌ها يا جزوه‌هاي مورد نظر ندارند، و در مقابل، نوجوانان بسياري در گوشه گوشۀ کشورمان هستند که حتي توان خريد لوازم تحرير ابتدايي و کتاب‌هاي درسي خود را هم ندارند؛ چه رسد به کتاب‌هاي کمک آموزشي! خيّري که سال‌هاست در اين زمينه فعاليت دارد، مي‌گويد: «بي‌شک در برخي از مناطق محروم، دبيران به کتاب‌هاي درسي، نگاهي کنکوري ندارند و در نتيجه نياز بيشتري به کتاب‌هاي کمک آموزشي احساس مي‌شود.» يکي ديگر از خيّرين که چندين کتابخانه در مناطق محروم داير کرده است، مي‌گويد:

«چرا بايد کتاب‌هايي که مورد اسفاده ما نيست، در کتابخانۀ شخصي‌مان خاک بخورد يا آنها را به دور بريزيم، اما عده‌اي محتاج به همين کتاب‌ها باشند؟ به نظر من، اهداء کتاب‌هاي کنکوري، يکي از راه‌هاي  زکات علم است.» خانمي  که چند سال است در زمينۀ تجهيز کتابخانه‌هاي رامسر فعال است، مي‌گويد: «کتاب‌هاي کمک آموزشي دست دوم، بسيار مورد استقبال دانش‌آموزان محروم قرار مي‌گيرد؛ تا جايي که ما کتاب‌هاي کمک آموزشي را فقط براي يک ماه به هر دانش‌آموز امانت مي‌دهيم و دانش‌آموزان زيادي در صف امانت اين کتاب‌ها هستند.» بخشيدن کتاب‌هاي کمک آموزشي، راهي براي حفظ محيط زيست مدير عامل يکي از  شرکت‌هاي بزرگ صنعتي مي‌گويد:

«براي توليد يک تن کاغذ، بايد ۲۴ درخت نسبتاً تنومند قطع شود و به حدود ۶۰ متر مکعب آب نيز در اين زمينه نياز است؛ حتي اگر اين کاغذ بازيافتي باشد، به چهار درخت و ۳۴ مترمکعب آب نياز است»؛ به عبارت ديگر، به طور معمول هر درخت مي‌تواند 67/16 بند کاغذ توليد کند که هر بند نيز 500 برگه کاغذ را شامل مي‌شود؛ يعني در واقع با توجه به اينکه هر داوطلب کنکور، چندين جلد کتاب کمک آموزشي تهيه مي‌کند، تصور کنيد که هر ساله چند درخت براي کتاب‌هاي مورد نظر قطع مي‌شود و چقدر آب مصرف مي‌گردد؟!

حال اگر هر داوطلب، کتاب‌هاي خود را به خوبي حفظ کند و به داوطلبان سال‌هاي بعد ببخشد، چقدر در حفظ محيط زيست مي‌تواند مؤثر واقع شود. چقدر مي‌توانيم حافظ جنگل‌ها، اين ريه‌هاي طبيعت، باشيم و از مصرف بي‌رويۀ آب، که به ويژه در کشور نيمه خشک ما ارزشي بسيار دارد، خودداري کنيم. تدريس نکته‌هاي کنکوري، يک نذر ارزشمند يکي ديگر از نذرهايي که دانشجويان و معلمان، به خصوص در ايام تعطيلات نوروز و تابستان، به آن مي‌پردازند، تدريس مباحث درسي به دانش‌آموزان مناطق محروم، به ويژه داوطلبان کنکور، است. اين کار در قالب اردوهاي جهادي سال‌هاست که انجام مي‌شود؛ اما هر داوطلب توانمندي مي‌تواند به تنهايي در شهر و محل سکونت خود نيز در اين زمينه فعاليت کند. به ياد دارم که تعدادي از دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف در همين راستا به کودکان کار آموزش مي‌دادند، و اگر يکي از آنها کنکوري بود، برايش از دل و جان مايه مي‌گذاشتند. مي‌خواهيم بگوييم که لزومي ندارد به دنبال مکاني خاص و به دور از محل سکونت خود بگرديد. گاه حتي در همسايگي شما دانش‌آموزي است که نيازمند کمک علمي شماست.

مي‌توانيد از مراکز فرهنگي واقع در مساجد محل سکونت خود، در اين زمينه ياري بطلبيد. کتاب‌هاي خود را به کجا تحويل بدهيد؟ خوشبختانه مراکز خيريۀ بسياري در زمينۀ جمع‌آوري و اهداي کتاب‌هاي کمک آموزشي به مناطق محروم، فعال هستند. کافي است که در موتورهاي جست و جو به دنبال اين مراکز بگرديد تا با ده‌ها مرکز معتبر، که به انجام اين امور مي‌پردازند، آشنا شويد. کميتۀ امداد امام خميني (ره) نيز يکي از بزرگترين مراکزي است که در اين زمينه فعال است و شما مي‌توانيد با مراجعه به سايت اين کميته، از نحوۀ ارايۀ کتب خود به اين مرکز، باخبر شويد. بسياري از مساجد بزرگ کشور نيز در اين زمينه فعاليت مي‌کنند. يکي از مراکزي که امسال مرداد ماه فعاليت گسترده‌اي در اين زمينه داشت، نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور بود که با طرح  «مهرباني در مهر» به جمع‌آوري کتاب‌هاي کمک آموزشي براي مناطق محروم، به ويژه مناطق سيل زده، پرداخت.    

به طور ميانگين  با هر درخت مي‌توان 17 جلد کتاب کمک آموزشي توليد کرد 

*منبع : پيك سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.