نتایج در این بخش نمایش داده می شود

افکار منفی، ممنوع!

همشاگردی عزیز سلام . کم کم به سال جدید نزدیک می شویم و بوی بهار نرم نرمک به مشام ما می رسد . توجه کرده اید ؟ طبیعت در حال تغییر و تحول هست ، درختانی که به خواب رفته اند بیدار می شوند و طبیعت لباسی نو بر تن خویش می کند . چه خوب است ما نیز همراه این طبیعت زیبا تغییر و تحولی کنیم و زندگی و فکر و ذهن خود را نو کنیم . با نگاهی متفاوت و با رویکردی جدید و با اهدافی درخشان به اسقبال بهار برویم .

استادی درشروع کلاس درس، لیوانی پر از آب به دست گرفت و آن را بالا گرفت که همه ببینند. بعد از شاگردان پرسید: به نظر شما وزن این لیوان چقدر است؟ شاگردان جواب دادند: ۵۰ گرم. استاد گفت:

من هم بدون وزن کردن، نمی دانم دقیقاً وزنش چقدر است؛ اما سؤال من این است: اگر من این لیوان آب را چند دقیقه همین طور نگه دارم، چه اتفاقی می­ افتد؟ شاگردان گفتند: هیچ اتفاقی نمی ­افتد. استاد پرسید: خوب، اگر یک ساعت همین طور نگه دارم، چه اتفاقی می افتد؟ یکی از شاگردان گفت: دستتان کم کم درد می­ گیرد. استاد  گفت:حق با توست؛ حالا اگر یک روز تمام آن را نگه دارم چه؟

شاگرد دیگری گفت: دستتان بی حس می­شود و عضلات آن بشدت تحت فشار قرار می­گیرند و فلج می ­شوند و مطمیناً کارتان به بیمارستان خواهد کشید. همه شاگردان خندیدند. استاد گفت: خیلی خوب است؛ ولی آیا در این مدت وزن لیوان تغییرکرده است؟ شاگردان جواب دادند: نه. -پس چه چیز باعث درد و فشار روی عضلات می شود؟ در عوض من چه باید بکنم؟

شاگردان گیج شدند. یکی از آنها گفت: لیوان را زمین بگذارید. استاد گفت: دقیقاً مشکلات زندگی هم مثل همین است؛ اگر آنها را چند دقیقه در ذهنتان نگه دارید اشکالی ندارد، اما اگر مدت طولانی تری به آنها فکر کنید، به درد خواهند آمد، و اگر بیشتر از آن نگهشان دارید، فلجتان می‌کنند و دیگر قادر به انجام کاری نخواهید بود.

شاید شما نیز این داستانک را شنیده باشید؛ اینکه نباید در افکار منفی دست و پا زد و  به خود انرژی منفی داد؛ زیرا چسبیدن به گذشته دردآور دور یا نزدیک، تنها خود ما را آزار می‌دهد و متاسفانه لذت زمان حال را هم از ما می­گیرد.

بیشتر بخوانید :

اولین ویدیو کنفرانس مشاوره ای کنکور برای دانش آموزان پایه دوازدهم رشته علوم تجربی منطقه نوک آباد

وارسي آزمون، مهم‌تر از خود آزمون

اردوی نوروزی ۱۳۹۹

برای مثال، دانش ­­آموزی که هدفش کسب یک رتبۀ خوب و پذیرش در رشته و دانشگاهی ایده‌آل است، نباید با کسب یک یا چند نمره بد یا نتیجه خارج از انتظار در آزمون آزمایشی، به این نتایج منفی بچسبد و حال را نادیده بگیرد.

او باید بپذیرد که هیچ وقت برای بهره‌مند شدن دیر نیست و کلید موفقیت در این است که از همین حالا شروع کند و برای شروع هم لازم است که قدم های کوچک بردارد. می دانم بسیاری از شما خوانندگان گرامی که این مطلب را می­ خوانید، اصل مطلب را قبول دارید، ولی نمی‌دانید که چگونه این مسیر را طی کنید.

گاه نیز  مشکلات ریز و درشت باعث می ­شود که یک” اما” در آخر  تاییدتان باشد و همین” اما ” آغاز بهانه‌های کوچک و بزرگ می‌شود؛ اینکه همه در عدم موفقیت شما مقصر بوده‌اند به جز خودتان، و در نهایت نیز  قدم اول را که مهم­ترین قدم است، برنمی‌دارید. باید قبول کنید که خود شما مسؤول موفقیت یا  عدم موفقیت خودتان هستید و اگر تاکنون کوتاهی کرده یا مسیر اشتباه را طی نموده اید، با شجاعت بگویید:

« اشتباه کردم» و برای تکرار نکردن اشتباهتان به بررسی دلایل شکست قبلی بپردازید و سپس برای آینده برنامه‌ریزی کنید؛ نه اینکه خود را همیشه آن قدر گرفتار تصور کنید که برای کارهای “ضروری!” وقت نداشته باشید، اما حاضر باشید که برای محق دانستن و مظلوم نمایی، تا انتها مبارزه کنید!

البته قبول دارم که تغییر یک رویه و روش زندگی یا شیوۀ مطالعه، کار دشواری است، اما اگر هدف اصلی را تعیین و سپس اهداف کوچکتر را مشخص نمایید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید می‌توانید انگیزه را در خودتان حفظ کنید و در نهایت به هدف اصلی برسید؛ برای مثال، دانش‌آموزی که می‌خواهد در آزمون سراسری رتبۀ خوبی کسب کند، بهتر است که امتحانات مدرسه یا آزمون های آزمایشی را به عنوان هداف کوچکتر در نظر بگیرد و تلاش کند که در هر آزمون، نتیجه ای  بهتر از آزمون قبلی کسب کند؛

در ضمن اگر در آزمونی نتیجه‌ای مناسب کسب نکرد، نا امید نشود؛ بلکه به دنبال دلایل نتیجه نامطلوب خود باشد و بعد از بررسی و تحلیل لازم، دیگر به گذشته و آنچه پیش آمده است، فکر نکند ؛ یعنی در پایان روز و پیش از خواب، آنها را زمین بگذارد؛ به این ترتیب، تحت فشار قرار نمی­گیرد و می‌‌تواند صبح روز بعد سرحال و قوی بیدار شود و قادر خواهد بود از عهده هر مساله و چالشی که برایش پیش ­آید، برآید.

*کاری از : استاد علی سلیمانی ( مشاور تحصیلی )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.