نتایج در این بخش نمایش داده می شود

از کمک خواستن غافل نشويد

براي رسيدن به موفقيت:
درست است که آموزش در فضاي مجازي، فاصلۀ فيزيکي ما را بيشتر کرده ست و ما بايد همديگر را (البته اگر امکانش باشد!) از پشت صفحۀ مانيتور ببينيم، اما از سوي ديگر، اين نوع آموزش فاصلۀ زماني را تا حد زيادي از بين برده است و راحت‌تر و سريع‌تر مي‌توان  در هنگام نياز، از کمک دبير و ساير دانش‌آموزان بهره برد.
 
در اين ميان، برخي از دانش‌آموزان از فرصت پيش آمده به خوبي استفاده نمي‌کنند؛ براي مثال، سؤال‌هاي خود را در گروه‌هاي درسي شبکه‌هاي مجازي مطرح نمي‌کنند يا از ساير دانش‌آموزان براي رفع اشکال‌ها و ضعف‌هاي خود کمک نمي‌گيرند و مي‌گويند:
 
«برايم سخت است که در جمع سؤال کنم» يا «مايل نيستم از بچه‌هاي ديگرکمک بخواهم.»
 
مي‌گويند ترجيح مي‌دهند که مشکلشان را به تنهايي حل کنند يا هنگام طرح مشکل، جز خودشان و دبير مربوط، کسي حضور نداشته باشد تا طرح مشکل کنند؛ در واقع، آنها مايلند براي انجام کاري دو ساعت تمام وقت صرف کنند تا اينکه از کسي کمک بگيرند و آن کار را در عرض 20 دقيقه به اتمام رسانند! اگر شما نيز جزو اين دسته از افراد هستيد، مطلب زير را حتماً مطالعه کنيد.
 
اکراه در کمک گرفتن از ديگران يا مطرح کردن مشکل در جمع، به خاطر يک دليل يا ترکيبي از دلايل زير است.
 
من قوي هستم:گاه ما فکر مي‌کنيم که کمک گرفتن از ديگران، به اين معناست که من فردي وابسته و ناتوانم و درخواست کمک از ديگران را نشانۀ ضعف مي‌دانيم و آن ضعف، استعدادها و توانايي‌هاي ما را زير سؤال مي‌برد.
 
نمي‌خواهم مديون باشم:  گاه نمي‌خواهيم مديون کسي باشيم؛ زيرا تا زماني که در آينده نتوانيم لطفش را جبران کنيم، احساس ناراحتي خواهيم کرد. اين احساس ناراحتي به دليل آن است که براي خود ارزش قايل نيستيم و تصور مي‌کنيم که شايستۀ چنين کمکي نيستيم.
عدم تحمل شنيدن «نه»: بسياري از افراد تصور مي‌کنند که اگر در مقابل درخواستشان، پاسخ منفي بشنوند، به آنها توهين شده است و به همين دليل ترجيح مي‌دهند که به استقبال شنيدن «نه» احتمالي نروند.
 
من شکست خوردم: تصور تسليم شدن و شکست خوردن نيز يکي ديگر از دلايل عدم درخواست کمک است. اين وضعيت زماني اتفاق مي‌افتد که هم زمان کارهاي زيادي را بر عهده مي‌گيريم و بعد تنها تعداد کمي‌از آنها را به اتمام مي‌رسانيم؛ چون وقتي کارها برايمان مشکل مي‌شود، آنها را رها مي‌کنيم و پس از آن ترجيح مي‌دهيم که يا به تنهايي شکست بخوريم يا خودمان آنها را انجام دهيم و احساس موفقيت کنيم. 
 
چه بايد کرد؟
 
کمک گرفتن از ديگران، نيازمند اين است که شما فردي ريسک‌پذير باشيد. انجام اين کار، نياز به فردي قوي و سرشار از اعتماد به نفس دارد.
 
هيچ ضمانتي وجود ندارد که از درخواست شما استقبال شود، اما اگر فردي به درخواست شما پاسخ منفي داد، اين‌گونه پاسخ دادن، به معناي بي‌ارزش دانستن و توهين کردن به شما نيست، بلکه او امکان پاسخ مثبت دادن به آن درخواست را نداشته و شايد حتي در آن زمان خاص، اين امکان براي او وجود نداشته است؛ بنابراين، در فرصت ديگري از او بخواهيد که به درخواستتان پاسخ مثبت بدهد؛ از سوي ديگر، اگر هرگز درخواستتان را مطرح نکنيد، چطور مي‌توانيد بفهميد که پاسخ ديگران در مقابل درخواست شما چيست؟!
 
حتي اگر پاسخ منفي دريافت کنيد، اين يک تجربۀ مفيد است و شما مي‌توانيد ياد بگيريد که در شرايط مختلف، پاسخ‌هاي متفاوت دريافت مي‌کنيد که گاه به دليل بد  مطرح کردن درخواست، زمان نامناسب درخواست يا حتي درخواست از فرد نامناسب بوده است و در هر صورت شما براي درخواست‌هاي بعدي، انتخاب و شرايط بهتري خواهيد داشت.کافي است به خاطر بسپاريد که همۀ انسان‌هاي موفق، بارها از ديگران «نه» شنيده، اما مايوس نشده‌اند؛ براي مثال، «بيل گيتس»، مؤسس ماکروسافت، دربارۀ رمز موفقيتش  مي‌گويد:
 
بیشتر بخوانید :
 
 
«هيچ رازي در کار من وجود ندارد. خيلي ساده من طرحي را به 1200 نفر نشان دادم، 900 نفرشان قطعاً گفتند: نه، 300 نفر به طرح توجه کردند.
 
85 نفرشان نظر مثبتي داشتند، ولي در عمل کاري نکردند. 30 نفر آنها طرح را جدي گرفتند و فقط 11 نفرشان با سرمايه گذاري در طرح، مرا مولتي ميلياردر کردند.» 
 
مطمين باشيد که کمک گرفتن از ديگران، شما را قوي‌تر مي‌کند؛ پس روزي يک بار، از کسي چيزي بخواهيد؛ صرف نظر از آنکه آن چيز، کوچک، بزرگ يا متوسط باشد. عادت کنيد تا آنچه را که مي‌خواهيد، به زبان بياوريد.
 
هيچ کس نمي‌تواند فکر کسي را بخواند؛ بنابراين، اگر خواسته‌هايتان را به ديگران نگوييد، آنها چگونه مي‌توانند کمکتان کنند؟!
 
خواهيد ديد که بسياري از افراد، منتظرند لب‌تر کنيد تا به کمکتان بيايند.
 
به ياد داشته باشيد که افراد موفق، تافته‌اي جدا بافته نيستند، بلکه ديگران آنها را در پيمودن اين راه کمک کرده‌اند. کساني که به خود اعتماد دارند، آمادۀ پذيرفتن کمک و ترغيب و تشويق ديگران هستند. 
 
اگر فردي به درخواست شما پاسخ منفي داد، اين‌گونه پاسخ دادن، به معناي بي‌ارزش دانستن و توهين کردن به شما نيست؛ بلکه او امکان پاسخ مثبت دادن به آن درخواست را نداشته و شايد حتي در آن زمان خاص، اين امکان براي او وجود نداشته است؛ بنابراين، در فرصت ديگري از او بخواهيد که به درخواستتان پاسخ مثبت بدهد.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.