نتایج در این بخش نمایش داده می شود

آیا کنکور ۱۴۰۰ سرنوشتی متفاوت از ۹۹ خواهد داشت؟

یک سال پیش در چنین روزی بود که مهمانی ناخوانده از خانواده ویروس‌ها پا به جهان انسان‌ها گذاشت و به شکل غیر قابل تصوری همه جوانب زندگی بشر؛ از جمله حوزه آموزش و کنکور را تحت تاثیر خود قرار داد.

حالا با گذشت یک سال، چگونگی و زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۰ جای بحث و بررسی دارد.

در ابتدا گمان نمی‌رفت که این ویروس نوظهور، مدت زیادی با ما زندگی کند. فکر می‌کردیم نوروز را مانند سال‌های پیش، دور هم جشن می‌گیریم و این وضعیت نهایتا یکی دو ماه طول می‌کشد؛ اما شرایط طبق تصوراتمان پیش نرفت و با گذر زمان، بیشتر به ماندگاری کویید-۱۹ مطمئن شدیم.

سالی که کنکور به تعویق افتاد!

سال پیش با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری، نگرانی و دغدغه‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ها بیشتر و برگزاری به موقع و امن این آزمون سرنوشت‌ساز، تبدیل به موضوع اول تصمیمات مسئولان شد.

کووید-۱۹ علاوه بر آسیب‌های فیزیکی برای مردم، آسیب‌های روحی و روانی زیادی هم ایجاد کرد و باعث تضعیف روحیه همه؛ به خصوص دانشجویان و دانش‌آموزانی شد که خود را برای این آزمون آماده می‌کردند.

تعطیلی مدارس، کلاس‌های کنکور،‌کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه منجر به ایجاد استرس بیش از اندازه برای دانش‌آموزان کنکوری شد و در برخی موارد، عملکرد آن‌ها در آزمون را تحت تاثیر قرار داد.

از سوی دیگر، برخی این فرصت را غنیمت دانسته و زمان بیشتری برای مطالعه و مرور دروس پیدا کرده بودند.


در نهایت پس از جابه‌هایی‌های زمانی، تعویق‌های متعدد و بحث بر سر احتمال لغو کنکور سراسری ۱۳۹۹، مقرر شد که آزمون ورودی دانشگاه‌های پنج گروه آموزشی در چهار روز و در تاریخ‌های ۲۹، ۳۰، ۳۱ مرداد و اول شهریور ماه سال جاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود، اما همچنان مشکلات زیادی در زمانبندی اعلام نتایج و شروع سال تحصیلی وجود داشت.

برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌ها در شرایط کرونایی و محدودیت‌های ناشی از آن، برای مردم و مسئولان به منزله آزمونی بود تا تجربه بزرگترین رویداد تجمعی بعد از ظهور ویروس کرونا را به بهترین شکل ممکن ثبت کنند و مسئولان مربوطه با در نظر گرفتن تمهیدات بهداشتی و داوطلبان با رعایت دستورالعمل‌ها در ثبت این تجربه موفق نقش داشتند.

البته برخی داوطلبان نیز با این باور که حفظ سلامتی از راهیابی به دانشگاه مهم‌تر است و در صورت بهبود اوضاع، می‌توانند سال‌های بعد در کنکور شرکت کنند، تصمیم گرفتند به منظور پیشگیری از بیماری، در جلسه امتحان امسال حضور پیدا نکنند.


زمان برگزاری کنکور سال ۱۴۰۰
 

بیشتر بخوانید :

چگونه بهترین تصمیمات در زندگی را بگیریم؟

دانلود گاهنامه سراج دانش شماره : ۱۳۹۹-۲

زمان ثبت نام دانشگاه افسری امام علی ۱۴۰۰

سوال بسیاری از داوطلبان بزرگترین ماراتن آموزشی کشور این است که با توجه به عدم دسترسی به واکسن کرونا تا کنون، آیا احتمال تعویق کنکور ۱۴۰۰ هم وجود دارد؟


با وجود اخبار ضد و نقیضی که درباره تولید واکسن کرونا، هر روزه از نقاط مختلف دنیا به گوش می‌رسد، نمی‌توان پیش‌بینی درستی از زمان پایان حیات این ویروس داشت.

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون‌های آموزشی کشوری سال ۱۴۰۰ به ترتیب مقطع دکتری در اسفند ماه ۱۳۹۹، کارشناسی ارشد در خرداد و کارشناسی در تیر ماه ۱۴۰۰ مشخص و اعلام شده است.

اما ممکن است بنا به وضعیت شیوع بیماری، کیفیت و زمان آزمون‌های سازمان سنجش در سال آینده نیز به منظور پیشگیری و کنترل ویروس کرونا، دستخوش تغییراتی شود.

چیزی که مشخص است، با تجربه‌ای که مسئولان از این وضعیت در سال ۱۳۹۹ به دست آوردند،‌

می‌توانند طبق برنامه‌ریزی مناسب از مشکلات پیشین جلوگیری کنند و کنکور ۱۴۰۰ را در زمان مقرر و با کمترین ایرادات برگزار نمایند تا دغدغه‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیز در این زمینه به کمترین حد ممکن برسد.


انتخابات، کنکور، کرونا؛ سه‌گانه سال ۱۴۰۰
 

سال ۱۴۰۰ که احتمالا زیر سایه ویروس جهان‌گیر کرونا آغاز خواهد شد، از بعدی دیگر هم قابل توجه است؛ انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا.

با فرض وجود بیماری کووید-۱۹ در اوایل سال آینده، پیشنهادات و سناریوهای مختلفی درباره برگزاری انتخابات در حال بررسی است؛

از جمله افزایش زمان اخذ رای از یک به دو روز، افزایش شعب رای‌گیری و الکترونیک شدن رای‌گیری.

از طرفی ممنوعیت تبلیغات میدانی نیز در کاهش هزینه ‌های نامزدها موثر خواهد بود.

به هر حال انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که همین امر، احتمال به تعویق افتادن آن را کم خواهد کرد.


با توجه به برگزاری این رویداد مهم سیاسی در ۲۸ خرداد ماه سال آینده، تاثیر آن بر کنکورهای مقطع کارشناسی ارشد(۶ و ۷ خرداد ماه) و کارشناسی(۱۰ و ۱۱ تیر ماه)قابل تامل و بررسی است.

در صورت تشدید اوضاع بیماری و لزوم تعویق یا طولانی شدن پروسه رای‌گیری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و شوراها، تداخل زمانی این رویداد با کنکور ۱۴۰۰ می‌تواند دغدغه جدیدی برای مردم و مسئولان ایجاد کند.

هرچند همزیستی با ویروس کرونا، زندگی در خلوت و به دور از جمعیت را به انسان‌ها آموخته و سبک زندگی اجتماعی را تغییر داده است.

بنابراین گمان می‌رود محدودیت‌های تجمعی و فاصله زمانی بیش از ده روز، باعث شود تا دو اتفاق مهم کنکور سراسری و انتخابات، تاثیری چندانی بر یکدیگر نداشته باشند. البته تمامی این حدس و گمان‌ها به وضعیت کشور در آن موقعیت زمانی بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.