نتایج در این بخش نمایش داده می شود

دوران جمع‌بندي، تضمين کنندۀ موفقيت

چند سال پيش دانش‌آموزي داشتم که همه به موفقيت او در آزمون سراسري اميد بسته بودند و تصور همگان اين بود که اگر وي رتبه تک رقمي نياورد، حتماً رتبه دو رقمي کشوري خوبي خواهد آورد، اما در نهايت، رتبه او سه رقمي شد و نتوانست در رشته محل مورد علاقه‌اش پذيرفته شود؛ زيرا، با وجود اينکه دانش‌آموز بسيار توانمند، با استعداد و کوشايي بود، دوران جمع‌بندي را جدي نگرفت و يک ماه آخر را، با اين تصور که همه مطالب را خوانده است و ديگر مطلب جديدي براي فراگيري باقي نمانده است، به بطالت گذراند.
بايد بدانيد که براي موفقيت در آزمون سراسري و قبولي در رشته محل‌هاي مطرح، فقط داشتن يک شروع خوب مهم نيست، بلکه پشتکار و انگيزه مستمر براي اين امر نيز لازم است.
در اين ميان، دوران جمع‌بندي اهميت بسزايي دارد؛ چون در اين دوران، هر داوطلب اطلاعاتي را که تا کنون کسب کرده است در ذهن خود مرتب مي‌کند؛ در واقع، جمع‌بندي خوب، مساوي با طبقه‌بندي مرتب اطلاعات در ذهن و  استفاده از آنها در زمان و فرصت مناسب است؛ به اين نحو که داوطلبان در طول سال به مطالعه و يادگيري دروس پرداخته‌اند و حال با نزديک شدن به زمان برگزاري آزمون سراسري، بايد اين مطالب را مرور و جمع‌بندي نمايند.
شبيهسازي آزمون سراسري
يکي از بهترين کارها در اين دوران، شبيه‌سازي آزمون سراسري است؛ به اين معنا که در مدت باقي مانده بعد از امتحانات نهايي، خوب است که هر سه يا چهار روز يک بار، در شرايطي مشابه آزمون سراسري، يک آزمون کامل بدهيد و درصد خود را در هر درس محاسبه کنيد و سپس  در روز بعد، سؤالاتي را که در آزمون غلط زده‌،  با شک پاسخ داده يا  بدون پاسخ گذاشته‌ايد، تحليل کنيد، و اگر براي يادآوري لازم بود، مبحثي را مطالعه کنيد و به کتاب درسي خود مراجعه نماييد تا براي آزمون بعدي آماده‌تر باشيد (از مطالعه مطالب دشواري که  در اين مدت نمي‌توانيد بر آنها مسلط شويد يا خواندن آنها وقت‌گير است، بايد دوري کنيد).
داوطلبان گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني، خوب است که راس ساعت 7 و 30 يا 8 صبح، با همان پوششي که در جلسۀ آزمون حضور خواهند داشت (روي صندلي بنشينند و خانم‌ها پوشش کامل داشته باشند)، از خود آزمون بگيرند و مدت زمان اين آزمون نيز مطابق با زمان آزمون سراسري باشد، و داوطلبان گروه‌هاي آزمايشي هنر و زبان‌هاي خارجي، راس ساعت 15 آزمون خويش را، با رعايت شرايط آزمون سراسري، آغاز کنند. خوب است که اين آزمون‌ها را در شرايط متفاوت براي خود برگزار کنيد؛ براي مثال، در کوران هوا يا در محيط گرم آزمون بدهيد. همچنين، هم در آرامش مطلق و هم در محيط پر سر و صدا  از خود آزمون بگيريد.
شما با اين انجام اين کار، بارها براي خود آزمون سراسري را در شرايط مختلف شبيه‌سازي مي‌کنيد. نتيجه انجام اين کار آن است که در آزمون اصلي، اضطراب و نگراني کمتري را تجربه خواهيد کرد و حتي براي احتمالات و شرايط استثنايي نيز آماده خواهيد بود.
خوب است که پس از تحليل و دريافت نکات تست‌هايي که غلط زده يا پاسخ نداده‌ يا حتي شانسي زده‌ايد، نکات کليدي را به خلاصه‌نويسي‌هاي خود اضافه کنيد تا در ادامه روند جمع‌بندي و مطالعه و مرور، اين نکات به حافظه بلند مدت شما انتقال يابد.
مطالب جديد نخوانيد
مطالعه در دوران جمع‌بندي، تفاوت اساسي با دوران قبل از جمع‌بندي دارد.
قبل از اين دوران، شما مطالب جديد مي‌خوانديد و تست‌هاي هر درس را به تفکيک کار مي‌کرديد؛ در صورتي که در روزهاي پاياني آمادگي براي آزمون سراسري، مطالعه مطالب جديد توصيه نمي‌شود. شناسايي نقاط قوت و ضعف، مرور مطالب خوانده شده، رفع اشکال، ارايه آزمون‌هاي جامع، تنظيم وقت و مديريت زمان، از ويژگي‌هاي دوران جمع‌بندي آزمون سراسري است.
نقاط قوت و ضعف را همزمان جدي بگيريد
ممکن است که درسي براي شما نقطه قوت باشد و (بالعکس) درسي ديگر براي شما نقطه ضعف باشد.
در اين دوره، هم روي نقاط ضعف خود و هم روي نقاط قوت خود تمرکز کنيد و براي دروسي که در آن قوي هستيد، با تست‌زني بيشتر و مرور چندين باره، مهارت خود را به اوج برسانيد.
همچنين ضعف در دروس مختلف را با دوباره خواني مباحث و رفع اشکال برطرف کنيد.
مرور خلاصه نويسيها
 مطالعه و مرورخلاصه‌نويسي‌ها، کمک زيادي به بالا رفتن سرعت و مرور مطالب بيشتر و همچنين کاهش استرس داوطلبان مي‌کند. اگر تاکنون خلاصه‌نويسي نکرده‌ايد، مي‌توانيد از کتاب‌هاي جمع‌بندي استفاده کنيد.
 ضمناً مطالبي را که نياز به تکرار و مرور دارند، از مباحثي که کمتر به انجام اين کار نياز دارند، تفکيک کرده و تعداد و مقدار مرورها را، با توجه به نياز خود، مشخص کنيد.
مرور دروس بايد نه خيلي ريز و وسواسي و نه خيلي سرسري باشد. بهتر است  فقط منابع و جزواتي را که خوانده‌ايد، دوره کنيد و از منابعي که در طول سال از آنها به هيچ وجه استفاده نکرده‌ايد، استفاده نکنيد.
آرامش خود را حفظ کنيد

نگراني و استرس زياد  در اين دوران، هيچ کمکي به شما نمي‌کند؛ فقط اجازه نمي‌دهد که آن گونه که بايد، درس بخوانيد و از وقت خود به خوبي استفاده کنيد.

اگر مي‌خواهيد که نگراني‌تان را کاهش دهيد، به آينده يا گذشته فکر نکنيد و تمام همّ و غم خود را صرف زمان حال کنيد.

«اي کاش‌ها» و «اگرها» را کنار بگذاريد و به آنچه اکنون مي‌توانيد انجام دهيد، توجه داشته باشيد. مطمين باشيد که در اين صورت، بهترين بهره را از اين دوران خواهيد برد.

*هفته نامه پیک سنجش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.